۱۳۹۲ خرداد ۲۳, پنجشنبه

سنبوسه

این تصویر از سنبوسه ترکاری با گوشت سینه مرغ است. خمیر آن یک لا آماده شده و مواد در آن پیچانده می شود و به داش گذاشته می شود.


قدلمه
مواد لازم
آرد ترمیده               نیم کیلو
روغن جامد             به قدر ضرورت
پودر شکر               به قدر ضرورت
طرز تهیه
آرد را با آب نسبتاَ گرم خمیر کنید البته خمیر سختر و بدون خمیر ترش. خمیر را برای نیم ساعت در پلاستیک بپیچانید تا سفت شود. بعد خمیر را ذغاله های به اندازه سیب بسازید و بعد آنرا با آشگز به شکل گرد و نازک در بیاورید. روغن را آب کرده با قاشق به تمام حصص خمیر هموار شده با دست خود بمالید و خمیر را دوباره از یک طرف به طرف دیگر لوله نمایید که شکل یک لوله طویل را به خود بگیرد. این لوله را دوباره تاب داده به شکل گرد دربیاورید و چند دقیقه ذواله های جدید را بگذارید تا روغن بین آن سرد شود. بعد آنرا با آشگز هموار نمایید. اما باید خیلی نازک نباشد و ضخامت آن از نیم سانتی کم نباشد. آنرا به شکل گرد یا برش های سه کنج در آورده و در روغن سرخ کنید و بعد از بیرون کردن از روغن بالای آن پودر شکر را  بپاشید.

سنبوسه از گوشت سرخی
مواد لازم
آرد                              یک کیلو
گوشت سرخی            نیم کیلو
پیاز                            یک گیلو
مرچ سیاه                  به قدر ضرورت
پودر قند                      به قدر ضرورت
روغن                          به قدر ضرورت
طرز تهیه
گوشت را با یکدانه پیاز ریزه شده و کمی نمک و کمی مرچ سیاه در مقدار کم آب برای 10 دقیقه بخار داده و ماشین کنید.بعد پیاز را به اندازه متوسط توته توته کرده و آنرا با گوشت ماشین شده در سه قاشق غذاخوری روغن چرخ دهید و مرچ سیاه هم به آن اضافه نمایید..
خمیری مانند خمیر قدلمه درست کنید و بعد از هموار ساختن و چرب کردن روی آن ، آنرا از یکطرف قات کنید . اینبار قات ها خیلی کم عرض اند. بعد از سه دور قات کردن خمیر را قطع کنید و باقی آنرا باز تکرارَ قات نمایید. این خمیر های طویل را چهارکنج چهارکنج برش بزنید و هر برش را یکبار با آشگز هموار و در بین هر برش کوچک آن مواد آماده شده را پر کرده به شکل سه کنج محکم کنید و اطراف این شکل را چین دهید و بعد آنرا در روغن سرخ کرده بالای آن شکر پودر شده رابریزید.
نوت: از یخنی آن هم میتوانید برای آماده ساختن سوپ ترکاری استفاده کنید

۱ نظر: